vrijdag 28 juli 2017

Gemstone Cabinet

Er moet meer mogelijk zijn met het mooie edelstenen stempelset.....
ik bleef erover nadenken. Liep ik laatst met een vriendin bij de Wibra, liggen daar deze houten doosjes (17x13x3 cm) voor 1,49..... Onder het bekende motto "daar kan ik altijd wel wat mee" er twee gekocht. Eureka, toen had ik het: een edelsteen kastje met de stempels in 3D!
Het deurtje/deksel is voorzien van plastic glas.
Alles 3x stempelen was eenvoudig, maar daarna begon de grote puzzel want hoe komt het 3D effect het beste uit? De stempels steeds weer anders opgedeeld en op elkaar geplakt en dat bleek toch veel uit te maken. Op sommige manieren zag de steen er heel raar uit. Toen ik na een aantal uurtjes tevreden was met het resultaat, alles in het net gedaan. Er zijn geen stansen bij, maar dit is simpel en netjes met de hand te knippen.
De achterwandjes gesneden van het bijpassende sierpapier en voorzien van diamanten en allerlei andere items uit het Oh So Eclectic set.
Met de nodige hoeveelheid glitter- en zilverkarton, zilveren lovertjes.....
.....glitterstenen, zilverdraad en de kleinste wieber uit het snijmallenset van Ali.
Vervolgens alle stenen van dunne strookjes cardstock voorzien en daarmee de stenen zo strak mogelijk* tegen het hout geplakt, allemaal op een andere zijkant. Wanneer je ervoor zorgt dat de strookjes in het midden maar vooral zo laag mogelijk zitten, zijn ze alleen van bovenaf zichtbaar en daar kijk je niet als het kistje op tafel staat.
De stempels worden net als de bloemen niet helemaal ingekleurd en dat is dan ook weer de charme ervan. Nu zie je goed het 3D effect.
*zodra ze maar een beetje loskomen van het hout, is er een vreemd effect van zwevende stenen.....
Het vastplakken ging m.b.v. satéprikkers, omdat mijn vingers daar niet konden komen.
Bovenop het kistje een porseleinen kastdeur knopje. In dit geval een knopje dat over was van mijn nieuwe keuken, het lange schroefdraad en metalen afdekkapje verwijderd zodat het goed gelijmd kon worden.
Hoe leuk: de D van diamant, 3D, doosje, deurtje......
Het is geïnspireerd door een origineel idee op de SU website: collages met deze materialen op houtblokken met daarop allerlei verschillende deurknopjes.
De houtblokken zijn ongeveer op dezelfde manier opgeleukt als de achterkant van dit doosje. Bij de eclectic serie horen ook transparante bedrukte card overlays. Nu eentje met zilverkleurige blaadjes. Daarop een verzameling bloemen, takjes, inimini steentjes (wat een lastig geduldig knipwerkje....) en de tekst op een middelmaat wieber.
Op deze manier kan het en midden op tafel staan en heb je aan deze kant het idee van een item op zich.
Het plakken op transparant is altijd een kunstje op zich, maar het transparante vel op de ondergrond plakken is een nog grotere truc.....
Ik heb eerst alle onderdelen op het transparant geplakt en daarna kan je op de achterkant precies zien waar je lijm kunt aanbrengen.
Oh so very cute! :-)
De diamant hoeft niet altijd een achtergrondje te hebben. Grappig effect, plakken op transparant, in sommig licht lijken de items een beetje los te zweven.
Het kistje is voorzien van goudkleurige scharniertjes en sluiting, beetje te bling en niet echt passend bij mijn zilveren uitvoering. De sluiting verwijderd en op de gaatjes wat mini steen stempeltjes. De scharniertjes vallen niet echt op. Wat een centre piece!

Stampin' Up!
Het valt misschien op, dat ik het de laatste tijd veel over Stampin' Up en SU materialen heb en dat klopt, ik koop er eigenlijk steeds vaker en meer. Het geeft me kennelijk de rust waar ik, zonder het te weten, naar op zoek was op hobby gebied.
Al jaren ontvang ik de catalogi en af en toe kocht ik een stempel of een pons. Alles begon jaren geleden met de wens om een notebook randpons te willen hebben. Ik zag er eentje van Fiskars bij de plaatselijke Pipoos winkel, maar die spatte na twee keer indrukken elke keer helemaal uit elkaar, de veren lagen zelfs los op tafel.... Een nieuwe deed precies hetzelfde..... 
Hoe kom ik nu aan zo'n pons? Vroeg ik aan een meisje in de winkel. Zij verwees mij naar een andere medewerkster die ook SU demonstratrice was. Het contact was snel gelegd, de pons bij haar gekocht en ik was onmiddellijk onder de indruk van de kwaliteit: degelijk, sterk en kan tegen een stootje (en mij :-)
Na jaren heb ik nu even behoefte aan overzicht en een beetje gemak (ahum pas 53 geworden.....). Het principe 'alles past bij alles' is zo handig. Lint, inkt, papier, cardstock, sierpapier, embellishments in dezelfde kleursettings.
Aangezien ik weinig winkels in de buurt heb, moest ik zowat alles via internet kopen. In noem het andersom zoeken: ik wil een stempel van een boom en dan bergen webwinkels af en uren alle pagina's afstruinen op zoek naar een boom stempel. Even vaak viel het dan ook weer erg tegen als ik het eenmaal in huis had en moest het weer retour. Ongelooflijk hoeveel uren per week ik daaraan heb besteed.
Het nu heerlijk op de bank hangen met een geurend bakje koffie bladerend door de SU catalogus geeft niet alleen veel plezier maar ook inspiratie door de grote hoeveelheid voorbeelden en ideeën. De kwaliteit is goed, de service ook. Een heel leuke demonstratrice gevonden via MP met altijd de leukste aanbiedingen en spaarpunten, zonder verzendkosten.
Wellicht niet altijd het goedkoopste, maar ondanks al mijn zoeken op internet was het niet per definitie voordeliger. 
Daarbij was het op elkaar afstemmen van papier, embellishments, kleuren, karton, lint etc. erg lastig omdat het overal en nergens vandaan moest komen (en vind maar eens alles in exact dezelfde kleur).
Ook een hele rust, dat is nu niet meer nodig.
Vanzelfsprekend koop ik ook nog steeds spullen op allerlei andere plekken als het zo uitkomt, maar SU vult nu wel zo'n 90% van mijn -veel beter binnen de perken te houden- hobby budget (je weet vooraf wat alles kost).
Maarre al dat praten over hobbyspullen werkt ook al inspirerend. Zin in het volgende project!
 

3 opmerkingen:

  1. Wat heb je die edelstenenset ontzettend gaaf en origineel verwerkt in dat houten kastje/doosje Christine. Ik vind het een juweeltje ;P en ik zou het een mooi pronkplaatsje geven. Ook de achterkant is zeker het bekijken waard. Echt heel mooi.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig idee en ook nog eens heel mooi uitgevoerd. Fijn dat je zo echt een merk hebt gevonden waar je blij van wordt,
    Groeten, Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo even de tijd genomen om je laatste twee posten bij te lezen, altijd zo gezellig lang vsn stof ben jij haha.
    Erg mooi deze gemstone doos, wat een priegelwerk is dat ook weer geweest!
    Zo mooi van kleur en een pronkstuk voor je hobbykamer weer!
    Ik ga nog even voor een reactie op je laatste post.
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen