zondag 3 augustus 2014

Gebreide appelmoes

Grotendeels geïnspireerd door het winterhuis boek en mijn voorliefde voor vazen, waxinelichthouders etc. met een gebreid jasje, weer eens aan de slag met mijn knifty knitter brei ringen.
De ring met 24 pennen geeft precies de juiste maat voor de basic appelmoespot van AH.
Het knusse van fluffy wol geeft zo'n winterwarmgevoel......
Mijn minst favoriete seizoen is de zomer, voor mij mag het altijd herfst en kerst blijven... zó gezellig.
Pompoenetjes maken, leuk!
Een stempel met garen, knoopje met bloemetje en lint van Eline. Natuurlijk is het woord 'garen' gestempeld met Eline's kruissteken alfabet.
Dankjewel Eline, ik was alweer vergeten dat ik een flower loom heb. Nooit precies geweten wat ermee te doen, tot jouw variëteit aan projecten.
Een project op zich, zo'n 2,5 uur voor één sokje, maar dan is er ook een sok met een echte ingebreide hiel en dit alles met slechts 8 steken (breiring met 8 pennetjes). Er is een dubbel boord en de onderkant van de voet heeft een andere (compactere) steek dan de bovenkant.
Met roze wol wat kruissteken en een strik.
Bewust de sok in rechte steek gemaakt i.p.v. de gebruikelijke averechtse, om er een cosy weekend sock van te maken.
In oktober komt Eline's nieuwe poppenhuis boek uit, daar zullen de bewoners vast ook kerst vieren.
Dit sokje (6,5 cm lang, het voetje is 4,5 cm breed) zal daarin zeker niet misstaan als kerstsokjes in pastel ijsblauw.......

Speciaal voor mijn lieve vriendin Vera een pompoen in de vorm van een hart.......
En die maak je met een vork! Kijk maar even naar deze tutorial. Voor deze super sized hartvorm heb ik een rechthoek van karton gesneden met een gleuf erin.
Het ging drie keer mis: wel dezelfde draad wikkelen om alle sliertjes, anders zit je met handen vol losse draadjes op het moment dat je de pompoen opengeknipt hebt....
Het deksel massief beplakt met super sticky tape en er dikke, pluizige wol op geplakt. Mutsje gebreid, knoopje erop en een inimini pompoen (kartonnetjes gemaakt m.b.v. een kleine cirkelpons).
De muts opgevuld voor de stevigheid en vastgelijmd.
Altijd weer een verrassing hoe een pompoen er opengeknipt uit komt te zien.
Mijn winter outfit is klaar!
Aangezien ik mijn naaimachine steeds vaker gebruik, groeien ook de voorraad lapjes en garenklossen. Een pot vol...
Heerlijk weer eens zo'n totaal ander project.

1 opmerking: