dinsdag 24 december 2013

Shabby Chic Bureau Set

Romantisch, lief, roze en vooral heel handig.
Een heerlijke tijd van het jaar: een opgepoetst bureau met nieuwe items, mijn geweldige Daphne agenda, dagboek en tijdschriften. Ik mag daar aan het einde van een dag graag nog een tijdje vertoeven om te schrijven en de dag te overdenken, omringd door heel persoonlijke spulletjes.
Het begon met een idee van Vera (thanks!): maak van een nietswegende houten fotolijst een boek. Vera heeft haar Sintswap zo gemaakt. Lijst opmeten, karton snijden en de cover maken. Het gebruikte papier en alle papieren embellishments zijn van SD, gekocht bij Euroland (1 euro voor een knipvel met prachtig bijpassend sierpapier). De rug is heel dik, zit ook nog met veel plakband aan elkaar in basis, zodat het bestand is tegen veel open en dicht vouwen.
De achterkant, waar kant en jute gewoon doorlopen, de cover is stevig genoeg om te laten staan.
De gipsen embellishments zijn allemaal van Prima Marketing, wat een plezier om mee te werken, je hebt gelijk de juiste sfeer te pakken.
De bloemen zijn ook van PM, maar die zijn oorspronkelijk helemaal wit en heel saai. Ik heb er mijn oudmaakstempel met emboss inkt opgezet en roze poeder van TH. De bloemen zijn nu ook bruin verkleurd, eigenlijk een beetje verbrand, door de heattool, een leuke bijkomstigheid. De hartjes parels zijn van Xenos, origineel zit er een dikke meeldraad in. Onder de bloemen de kleine schattige bosjes van Marianne Design.
Een heel realistisch en toch bijna 3D effect met het knipvel van SD, dat verwacht je eigenlijk niet als je het A4 in handen hebt. Beetje bruin inkten, wat scheuren en ezelsoortjes maken en een touwtje erom.
Wat een ontdekking voor mij, deze ornamenten, heel betaalbaar, veel verschillende setjes en zo echt steen (maar eigenlijk plastic).
Het heel brede kant is van Xenos, de rest zijn restjes :-)
Alles is gelijmd (echt onzichtbaar ondanks de vaak grote hoeveelheden) met de intussen onmisbare alleslijm van Pipoos.
Het roze jute is van Xenos (heel stevig en er zijn meer kleuren).
De binnenkant van de bureaumap. Soms zit alles mee, want ik heb niets van te voren uitgedacht, maar de geweldige craft A5 filefolders van Jilly Bean Soup passen alsof ze ervoor gemaakt zijn. Die heb ik al zolang in huis en opeens dacht ik eraan. Alleen onderaan aan elkaar geplakt.
In de fotolijst (geverfd met parelmoer acrylverf Xenos) een envelop waarin veel leuks gestopt kan worden en dan.......
verrassing!
Juist omdat het roze hout en de hartvorm zo shabby aandoen, heb ik het zo gelaten en er een vintagefoto achter geplakt met doilies. Uiteraard wel de schroefjes, fotocorners en standaard verwijderd. De lijst komt met 50% korting van Xenos(nu 1,50). De rand is hoog genoeg voor nog een envelop of andere losse blaadjes/bonnetjes.
De strook organza lint zit vast aan de binnenkant van de cover. Aangezien dit lint nogal rafelt aan de uiteinden, heb ik dit opgelost door er stukjes zelfklevend kant van Blokker omheen te vouwen, wat ook nog heel decoratief is.
Achter de filefolders ruimte genoeg om labels en andere losse items te steken en daar ontstond het idee voor een label voorraaddoosje:
een tweevaks blank houten theedoosje van Xenos waar ik het tussenschotje uitgebroken heb. Zo ontstond de perfecte inhoudsmaat voor mijn labels, ook weer zo'n toevallige meevaller.
Helemaal in dezelfde sfeer als de map. Eerst alle scharniertjes verwijderd, doosje in de parelmoerverf en alle papiertjes op maat knippen. Het doosje aangevuld met stukjes parelmoerpapier, omdat het sierpapier op was. Altijd lastig om die scharniertjes weer teruggeschroefd te krijgen.........
Een andere stapel brieven en kaarten
 en weer zo'n lief gipsen hartje.
De zijkanten bleken wel erg wit met het parelmoerpapier in verhouding tot het andere papier en daarom een briefkaart uit het SD knipvel met een gipsen hoek en geƫmbosste bloem.
Een tip: het jute is alleen aan de voor en achter rand gelijmd, dus niet middenop de rug/het deksel. Als het daar vastzit is er bijna geen beweging meer in te krijgen, dan kreukelt het aan alle kanten (ook met papier) en nu kan het vrij bewegen.
Om te voorkomen dat de kantjes e.d. wel dwars door het jute aan de ondergrond vastlijmen, heb ik er eerst een strook papier onder geschoven en die af en toe heen en weer bewogen (ander zit die vast). Na een dag eruit gehaald (alleslijm is na 24 uur pas uitgehard).
Eerlijk gezegd was ik in het begin niet zo onder de indruk van knipvellen (snelle oplossing, ik heb liever echte items) maar op sommige momenten voegt het echt iets toe, helemaal als je een heel specifiek thema hebt en dat niet vaak maakt.
Het jute zorgt er ook voor, dat het deksel precies zo blijft openstaan en niet hard naar achteren klapt (dan zitten de scharniertjes heel snel los).
Altijd bij de hand: even een notitie maken bijv. en schuif maar in de andere map. De labels vallen niet uit de map, omdat ze onderin tegen het dubbelzijdig plakband schuiven waar de filefolders mee vastzitten.
Het prachtige slot is van Panduro (Pipoos) en dat is eventjes een gepuzzel om het er goed op te krijgen: te los dan blijft het deksel openstaan en te strak dan trek je binnen no time de inimini schroefjes los.
De hartjes zijn Xenos parels.
Een flink project met vele geweldige uurtjes en alles klopte, paste, leek er per toeval voor gemaakt en nu hoef ik er alleen nog maar van te genieten.
Het eerste grote project na de griep en ik ben er blij mee. Helemaal beter ben ik nog steeds niet, nog heel veel hoestbuien, vaak hoofdpijn en weinig tempo/energie. Dat zullen de laatste loodjes wel zijn. Gelukkig vindt niemand het erg en kan ik morgen met de hele familie kerst vieren. Een welkome heerlijke afwisseling na twee weken binnen blijven.

Een prachtige kerstavond en een heerlijke kerst omringd met iedereneen die je lief is.
Lieve groet,
Christine

1 opmerking:

  1. Hallo,

    Verkoopt u ook een leuke dagboek/notebooks of een zwangerschapsdagboek?

    Mijn email: cizilmemis__resim@hotmail.com

    Groetjes, U.

    BeantwoordenVerwijderen