zaterdag 17 augustus 2013

Shabby Chic kistje met Fotolijstje

Het idee van het fotolijstje zag ik een tijdje geleden op internet, per toeval kwam ik afgelopen week bij Xenos dit schattige lijstje tegen van 9x6 cm in een beetje victoriaanse stijl. De sfeer is dan al gelijk gezet en ja, ik begin het idee van shabby chic stiekem toch wel steeds leuker te vinden, vanwege mijn voorliefde voor de kanten en victoriaanse stijl. Het is een heerlijke afwisseling met bijv. TH en oh wat houd ik ervan met al die zacht en wit gekleurde lintjes en kantjes bezig te zijn........
Het achterplaatje met standaardje van het lijstje "gesloopt" en m.b.v. twee laagjes foamboard een diepte van ruim 1 cm gecreëerd. Een stukje dik karton op maat gesneden, beplakt met behang en daarop de collage gemaakt.
Het zwarte foamboard is onmisbaar, maar niet mooi om te zien. Aan de binnenkant weggewerkt m.b.v. een beige stuk satijnlint dat er tegenaan gelijmd is.
De bloem is van Pipoos en heeft een soort van vintage glanslook gekregen m.b.v. glossy accents (riant aanbrengen en lang laten drogen) en glitter nagellak van de Hema. De originele meeldraden weggeknipt en een parelknoop (Artemio) erop gedaan.
Een kleine parel kopspeld met de leuke grote en kleine roosjes knopen van de plaatselijke stoffenwinkel in Action kant.
Facetkralen rond de bloem, een camée in lijstje van het Kralenstulpje en witte blaadjes uit de pons.
Tot slot een schattig inimini strikje van organza lint dankzij de strikjesmaker van Joy.
Nog even een close-upje van het lijstje dat geen toepasselijkere ornamenten kon hebben, helaas was dit de enige witte, verder was er een soort "ondifinieerbaar" zilver, alhoewel mensen alles lijken te verven met acrylverf.
Op de doos wilde ik in het groot laten terugkomen wat er in het klein onder het fotoglas zit. Een groot stuk kant en lint op de hoek en een heel grote bloem van roze breed en wit smal kant, strengen parelketting van de Xenos op een kartonnen cirkel geplakt. De bloem in het midden is van parelmoer papier en gemaakt met de middelmaat cirkelpons met schulprandje, een parelsplitpen in het hart. De randjes gekleurd met lavendel distress inkt.
De volgende bloem als basis hetzelfde brede roze kant, dan opengewerkt beige katoenen kant en als derde smal wit. In het midden een heel grote knoop van de plaatselijke stoffenwinkel die toevallig hetzelfde is als de kleine van Artemio. Nu de witte parelketting van de Xenos.
Deze schattige bloemen zijn ook gemaakt met de geschulpte cirkel pons, als basis een of meerdere kleine op middelgrote. Het hart: pons een middelgrote cirkel en knip alleen het gegolfde randje los, draai dat m.b.v. een pincet in elkaar en lijm goed vast (niet te strak opdraaien). In het midden een parelkraaltje gelijmt en het bloemetje met glossy accents in het midden geplakt.
De randjes ook met lavendel inkt.
Ook de kleine parelspeld uit het lijstje groot laten terugkomen: een enorme parelspeld met wederom veel action kant en rozen knopen.
Het was even lastig knopen op de joy strikjesmaker, maar hier een strik met vier lagen, de parelketting is ook gewoon meegestrikt.
Het foamboard heb ik aan de buitenkant uit het zicht gehaald m.b.v. een stuk roze satijn lint met onderaan een grote strik, vastgelijmd met de alleslijm van Pipoos.
De prachtige sleutel is herkomst onbekend, deze heb ik al heel lang en wilde ik nooit gebruiken, te mooi....... en bewaren voor echt bijpassend item. Dit kistje is er geknipt voor. Mooi kroontje en leuk hartje onderaan. Een beetje onder het kant gelijmd, zodat je het ophang oogje niet ziet.
Metaal lijm ik altijd met hasulith en dat zit muurvast.
 Victoriaans betekent: veel kant en het liefst veel lagen.
De buitenkant van het kistje (6 vaks onbewerkt houten theedoos van de Xenos) geverfd met acrylverf zilver met glitters, wat een heel sprookjesachtig idee geeft bij al het "feeënkant". Bewust heel dun aangebracht zodat het nog wel net dekkend is, maar ook de mooie nerven nog goed laat zien.
De buitenkant van het kistje weldoordacht leeg gelaten, omdat de bovenkant alle focus verdient. Normaliter ben ik wel van druk, maar het eerder aangebrachte kant toch weer verwijderd, omdat de bovenkant nu één geheel is.
De vakverdeling verwijderd, want ik wil er vanalles in kwijt dat persoonlijk is en op een geheim.... plekje bewaard mag worden. De binnenkant wel geverfd en beplakt met zachtgekleurd papier, het bovenste zit ook op het deksel.
Een heerlijk item om te maken en wat blijft het lief :-) Ik heb er wat lang over gedaan, maar ik ben natuurlijk ook nog niet helemaal thuis in het shabby chic thema.

Kortsluiting in een lijmpistool
Ik was net klaar met grote kantbloem nr. 2 en had nog geen seconde mijn lijmpistool naast me op tafel gelegd of er kwam een enorme sis uit, een vonken regen en een ondoorzichtig grijze wolk ter grootte van een ballon. Ik schrok me werkelijk van mijn stoel af.
De sis zorgde ervoor, dat het lijmpistool omhoog kwam en op de vloerbedekking viel met een brandvlekje tot gevolg.
Het lijmpistool zelf is aardig zwart geblakerd.
De gevolgen waren heftig: twee stoppen groepen in de meterkast lagen eruit die te zeer aangetast waren om gemaakt te worden met het simpel indraaien van nieuwe zekeringen, dus een electricien moeten bellen die een prijzige reparatie uitvoerde.
Vervolgens had ook mijn modem de klap niet overleefd, zelfs de stroomadaptor was doorgebrand. Toen ik die nog eens in en ander stopcontact probeerde kwamen ook daar vonkjes uit........
Twee dagen geen vaste telefoon en internet, dankzij een handige buurman en een upc winkel in de buurt vanaf donderdag avond heel laat weer internet dat, zo het er nu naar uit ziet, het ook blijft doen.

Nooit had ik kunnen vermoeden, dat tegenwoordige apparatuur zulke gevolgen kan hebben en dan met een simpel lijmpistooltje dat uiteraard kapot kan gaan, maar dan toch niet met zulke gevolgen. Het lijmpistool dat ik gebruikte was een paar maandjes oud van de Pipoos en ik gebruik het bijna nooit, dit was hooguit de vierde keer.

Veel liever gebruik ik lijm, ook al duurt dat soms wat langer, maar een lijmpistool geeft naar mijn voorkeur veel te dikke hoeveelheden af die vaak in bijv. kleinere bloemen heel zichtbaar zijn.
Na overweging dit verhaal toch maar even op het blog gezet, want wie gebruikt er nu geen lijmpistool zonder er verder bij na te denken?
Lijm voorzichtig, mooi weekend verder.

2 opmerkingen:

  1. Dat heb je weer mooi gedaan christine!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig geheel en een heftig verhaal zeg met je lijmpistool. Dat verwacht je toch niet dat zo'n ding zulke schade aan kan richten. Ik zou een maiiltje sturen naar de leverancier.
    Groeten, Aartje

    BeantwoordenVerwijderen