woensdag 19 juni 2013

Envelop mallen

Een wensje is vervuld!
Ik wilde al heel lang makkelijk enveloppen kunnen maken met de juiste maten. Ik had eens een vouwbord speciaal voor enveloppen, maar dat was helemaal niets. De rillijnen waren zo breed als 3 mm waardoor scheef vouwen standaard werd.
Daarna printte ik templates uit van internet, maar die moet je eerst uitknippen, potlood erom, weer uitknippen en waren na twee keer onbruikbaar (dure printerinkt en veel papier).
De Blij envelopmal schijnt heel populair te zijn, een mal voor een standaard A6 envelop voor ongeveer €15,-- maar alle overige maten zijn er dan niet bij.
Na wat googlelen deze ontdekt bij de leuke webwinkel NoeKs!
Set van vier voor €23,-- in stevig hout waar je heel lang mee doet.
Heerlijk retro die kleuren van de mallen.
In dit kleine envelopje steek je een label, een standaard Pipoos label snijd ik een klein beetje bij.
Eindelijk, een envelop van krantenpapier zat al een tijd je in de planning. Dit is exact de standaard A6 envelop voor een basiskaart die je er zonder problemen insteekt.
Een heel werk, eerst alle kranten stukjes uitscheuren die bruikbaar zijn, lijmen (powerpritt), langs de randen van het karton wegknippen en zie daar een echte vintage envelop.
Een smalle lange envelop die 4,5 cm langer is dan een TH manilla label van Ranger en aan weerszijden ruim 3 mm overhoudt.
Komt prima uit, vooral als je onderaan het label kant, uitgeknipte stempels of bedels laat hangen wat dan niet opgepropt tegen de envelopbodem zit.
Gemakshalve knip ik alleen de rechte zijkanten en laat de ronde hoekjes achterwege.
Indien gewenst kan je de envelop ook horizontaal maken: je knipt aan de bovenkant de punt even recht als aan de onderkant en je maakt van de linkerkant de flap. Hetzelfde geldt voor "petit sac".
De envelop maat voor een in drieën gevouwen A4. Er is wel een heel scrapvel voor nodig, maar die liggen soms ook heel goedkoop bij Xenos.
Het hele setje bij elkaar, zo leuk!
Heel handig ook voor ooit gekocht scrappapier waar je eigenlijk niets mee doet, beetje embellishen en je hebt een originele verpakking voor je post.
Het kost dan wellicht wat tijd en ik zal het ook niet bij alle normale/zakelijke post doen, maar als kado of geheel aangepast aan de gemaakte kaart is het wel een prachtige aanvulling.

4 opmerkingen:

  1. Hoewel ik eigenlijk hard aan de slag moet om de workshopplek vrij te maken en alles klaaar te leggen kon ik het niet laten om na het zien van je inzending voor Miekelotte is Challenging You je blog wat verder te bekijken en een blik in je winkeltje te werpen.
    Wat een prachtige dingen maak je, binnenkort kom ik wat langer langs echt fantastisch.
    Lieve groetjes Aya

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg, vooral die 'krant' envelop is heel erg mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super deze mallen,fijne dag,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen