vrijdag 12 april 2013

Metal Art part #1

Het is zover, mijn eerste pogingen op het pad van metal art...!
Je wordt er wel erg vies van, om precies te zijn, je wordt er heel zwart van....
Ik sta nog steeds verbaasd van hoe simpel het eigenlijk is en hoe indrukwekkend het resultaat.
Bedenk hierbij, dat je alleen goedkope materialen nodig hebt: in basis een rol zelfklevend aluminiumfolie van de Action voor 50 cent en zwarte acrylverf, oh en een flinke voorraad babydoekjes.
Het verschil tussen beide foto's: de dream collage heeft glad folie en bij de klok collage is het tape eerst flink gekreukeld. Glad tape heeft mijn voorkeur, omdat er in gekreukeld folie meer verf achterblijft en het geheel dus donkerder blijft.
Je kunt achteraf altijd nog lijnen, punten e.d. toevoegen.
Begin met het bijelkaar zoeken van items die je onder de folie wilt hebben. Maak het niet te hoog, want dan kan het folie inscheuren.
Stansjes, grungeboard, munten, puzzelstukjes, veiligheidsspelden, ballchain, jute geeft een goede structuur en bedenk het maar.
Alles een beetje vastlijmen met prittstift of glossy (ballchain).
De ondergrond is wat stevig karton.
Terwijl je het folie erop plakt, ga met je vingers zo strak mogelijk alvast langs alle contouren, gaatjes, randjes etc. zodat het er zo glad mogelijk langs geplakt wordt. Voorkom dat het folie omhoog blijft staan.
Pak vervolgens een wat dikkere embosspen, achterkant van je penceel als het glad is of iets wat erop lijkt. Ga heel secuur alle randjes langs, niet te hard drukken om scheuren te voorkomen. Een klein gaatje is niet erg, maar je wilt er geen karton doorheen zien.
Nu gaat het echt leuk worden!
Druppel flink wat zwarte verf op je project en smeer het met een kwastje in alle randjes en gaatjes, juist in de diepte wil je verf, dit i.t.t. de hoger liggende delen.
Laat het een minuutje of 3-5 drogen.
Pak intussen een flinke stapel babydoekjes.
Veeg voorzichtig en zonder hard te duwen de verf eraf totdat het resultaat net zo licht is als je wilt. Je kunt altijd weer verf toevoegen als je teveel glimmend folie ziet. Het resultaat is ongeveer zoals op de foto.
Veeg in lange lijnen van boven naar beneden. Deppen of in cirkeltjes vegen geeft een minder realistisch resultaat. Gewoon even uitproberen wat je zelf het beste vindt.
Gelukkig is acrylverf op waterbasis, dus schoonmaken van handen en werkblad gaat goed.
Vervolgens heb ik nog hier en daar acrylverf goud van de Xenos toegevoegd. Er zijn meer kleuren die een mooi effect geven zoals groen en roest.
Nu begint het proces van toevoegen en afvegen en weer zwart toevoegen als het te goud wordt enz. enz. Je kunt niet zomaar tussendoor stoppen, want dan wordt de verf veel te droog.
Dus, oordoppen in, telefoon uit, gordijnen dicht, bel afplakken en vooral doorgaan.
Nu zie je ook een beginnersfout: vergeten wat je allemaal onder  het folie hebt geplakt....... ik had een heleboel gear stansjes gebruikt, maar die zijn verdwenen........(vergeten met de embosspen te doen). Een grotere gear is nog enigszins te zien.
Vooral de veiligheidsspeld en de ballchain geven een mooi effect.
Ik heb er later nog de plantenspuit opgezet om de verf weer nat te krijgen en er nog wat meer af kunnen vegen, maar da's lastig.
Een leuke plek om nog wat tekst toe te voegen. Bij nader inzien had ik alle splitpennen eerst moeten toevoegen, zo ook bij het slot. Ik ga het nu later doen en wat zwarte verf erop, anders wordt het te blingbling.
Niet alles is even geschikt om onder de folie te doen, zoals geëmbosste achtergrondjes bijv. De opgehoogde delen zijn vrij zacht en worden weer ingedrukt zodra je het folie erop plakt. Daarbij, soms is echt niet meer te herkennen wat er bijv. voor cijfers staan. Met heel veel geduld en een heel fijn embosspennetje (en een andere stans als voorbeeld om te weten wat er moet staan) krijg je wel een goed resultaat.
Maar, als het allemaal niet zo duidelijk wordt, kan je altijd nog zeggen dat het vintage distress art is, verweerd door de tijd :-)
Het woord dream heeft iemand een keertje voor me gestanst, de kroon komt uit de grungeboard elements van TH, de grote washers zijn van de ijzerhandel en de veiligheidsspeld blijft leuk.
Ik wilde dit al heel lang, maar in eerste instantie dacht ik dit niet te kunnen en in tweede instantie was ik bang dat ik weer allerlei dure materialen moest aanschaffen zoals metal foil van Ranger en alcoholinkt van distress en dat wilde ik niet, want voor hetzelfde geld zou het resultaat me tegenvallen of vind ik het niet leuk om te doen.
Nu de basis zo simpel is, kan het natuurlijk op de covers van albums en notebooks, doosjes, tags, canvas etc.
Oeps ik ga weer als een speer........


5 opmerkingen:

  1. Wat een leuk effect geeft dit zeg, heerlijk dat kliederen.
    Groeten, Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow wat een leuk effect zeg, maar zelfklevend aluminiumfolie? nooit van gehoord.
    Zo leer je weer eens wat, ga het zeker ook een keer uitproberen.
    liefs Fenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt gaaf dat ziet er leuk uit.
    Lijkt me ook heel spannend om te doen.
    Ga ik vast eens proberen. Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooooh, dit wil ik ook!!!!!
    Leuk zeg, en heel goed te doen op de camping (wij zullen deze zomer veel naar de camping gaan, dus ik zoek makkelijk mee te nemen knutsel spullen, hi hi)
    Maar zelfklevend aluminium folie, wat is dat?? Het is dus niet een gewone rol aluminium folie?? Zelf klevend? Waar hadden ze het liggen als ik vragen mag (dus bij welke producten), dan ga ik er hier ook eens naar op zoek.
    Bedankt voor je DUIDELIJKE uitleg, echt heel erg leuk.
    Fijn weekend, groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik loop wat achter met het lezen van mijn rss feeds, en ben maar weer bij het begin begonnen om in mijn mailbox posts te markeren welke ik erg handig of inspiratievol vind. Lastig om niet overal sterretjes bij te zetten ;). Deze post is ook erg handig, ik heb gisteravond wat gespeeld met aluminiumfolie en alcoholinkts maar dat is niet heel goed gelukt, ik vond iig de kleuren niet duidelijk genoeg. Nog maar een keer proberen mey acrylverf dus!
    groetjes, Debbie.

    BeantwoordenVerwijderen