zaterdag 10 november 2012

Wasknijper Kerstboom

Het was even stil, maar dat komt omdat ik heel zoet bezig was. Als een muisje ben ik dan en als ik piep, dan is het van plezier.
Het boompje is al heel oud, van mijn oma geweest, lang op kantoor gestaan en het was origineel compleet met versieringen. Thema: muziek, maar in de loop der jaren verbleekt en weggestopt op mijn computer bureau.
Alles begon met de knijpers van de Xenos: zoals de piek, met een plankje erop. Steeds weer kwam ik ze tegen maar wat doe je ermee? Ooit een leuke bureau-papier-knijper van gemaakt, maar die valt steeds om: knijper te dun. Maak er een kerstcollage op, dacht ik, toen ik ze weer tegen kwam tijdens de grote kasten opruim schoonmaak twee weken geleden.
Kerst? Nou dan maar gelijk een hele knijperboom....... wist niet waar ik aan begon, wat een werk maar zo leuk! Gebruik gewoon allerlei restjes en een pak bijna gratis houten knijpers van de Xenos.
Het metalen lijstje is van Rayer, kettinkjes van Humiez Beads en wat bedels en kralen overal vandaan. De leuke foto is van Marianne Design. Het komt mooi uit dat deze zo gekleurd is, valt van een afstandje meer op.
Een "houten" fotolijstje met filmstrip en een bloem van Marianne Design flink rood gekleurd met inkt.
Muziek sticker van TH, een klein deel ervan. Parelketting van Xenos, roosjes met onbekende herkomst.
Om te beginnen heb ik 10 houten huisjes van Kars voorzien van witte emboss sneeuw en gekleurd met distress inkt. Mica erachter om ramen te creëren.
Het schattige klokje? Het zijn kleine knoopjes van de plaatselijke stoffenwinkel. Kerstkrans mini gemaakt.
Stukje jute van Pipoos, bingosteen uit iemands oude spellenvoorraad, sticker van TH, vintage kerstbel die hangt aan het groene stukje lint en dat is weer geknoopt aan een paperclip.
Hier wat goudgaas, de stickers van TH komen nu reuze goed van pas.
Veel knijpers zijn voorzien van een bedel of een grote parel met zilveren kapje. Hiervoor heb ik een gaatje gemaakt in de knijper met een oude prikpen en er een grote jumpring van TH doorgehaald. Het is toch altijd leuk als er in een boom wat hangt.
Postzegel met grote postzegelpons, plaatje uit een knipvel van MD, bloem van MD en roest geïnkt, envelopbedeltje en een geprinte postcard.
In totaal drie kerststerren gemaakt met de retro flower pons, wat een werkje... eerst alle bloemblaadjes in puntjes knippen, emboss sneeuw met oudmaakstempel, alle randen bruin inkten, in model vouwen en op elkaar lijmen. Het geeft wel flink wat kleur aan het boompje.
Heel toepasselijk, de mica sticker.
Een grote kerstkrans, veel christmas textstickertjes Tiny Text van Cosmo Cricket.
Zo'n prachtige, ingetogen foto en heel toepasselijk tekstje. Nu zit het knoopje (waarvan het oog aan de achterkant is afgeknipt) midden op een bloemsticker van TH, alsof die ervoor gemaakt is. Leuk is, dat het boompje van origine al in een bolle zak van jute zit, past er nu heel goed bij. Randje strass steentjes voor de nodige bling.
Het was af en toe wel een beetje mopperen, omdat ik het soms niet meer bij elkaar verzonnen kon krijgen wát ik allemaal op de knijpers kon maken. Het werden ook veel meer knijpers dan in eerste instantie gedacht: 25 plus piek.
Getal 25 sticker van TH, splitpennen in de hoeken, stukje groen spinnenweb lint en een houten ijsster van Kars met blauw geïnkt.
De koperen hanger (die toch sprekend lijkt op een kerstkrans) ooit eens gratis bij een bestelling gekregen. Met de inimini cirkelpons een foto uitgeponst en erin geplakt. Op een stukje vellum een oud handschrift van Eline's Huis stempels, touwtje erom met een envelop bedel, epoxy sticker met een heel klein plaatje eronder uit een knipvel, wat rode besjes en nu het klok knoopje aan de zijkant van de knijper geplakt.
Lang leve de geweldige lichtsnoertjes op batterijen. Geen stekkerdozen en verlengsnoeren nodig of je verplicht voelen een boom in de buurt van een stopcontact te moeten zetten. Het doosje met de batterijen (en een handig aan/uit schakelaartje) in een zelfgehaakt sokje geschoven. De voet van het sokje is opgevuld met fiberfill. Nu zijn de niet zo mooie batterijen uit het zicht.
Knipvel foto, plakpareltjes van Boekenvoordeel, filmstripje van TH en het mooie, ronde ornament? Geen idee meer. Ik bewaar altijd van alles, komt wel eens van pas. Foto schaar en randjes bruin gemaakt met vintage photo inkt.
Verrassend niet? Ik vind het wel bijzonder dat na zeker 15 jaar dit boompje nog steed zo mooi groen is, niet verbleekt en verliest amper een naaldje.
De acherkant van de piek; special delivery aan mezelf.... Stempel van Marianne Design.
Aangezien mijn woonkamer helemaal veranderd is, dus ook de plek van mijn bureau, is de ronde hoek het centrum van de kamer geworden. Dé plek voor dit art boompje. Een sfeer opname met het licht aan.
Echt, de stickervellen van TH zijn niet goedkoop, maar het zijn dan ook stuk voor stuk prachtige afbeeldingen.
Wat een uitvinding toch, eigenlijk alle houten mini ornamentjes van Kars. Wegen niets en er is zoveel mee te doen.
Ja zeker: joy in drievoud. Het maken van de knijpers, de herinnering aan mijn oma's salontafel waar dit boompje ooit stond en aan de fantastische werkjaren op kantoor.
Nog een postzegel en nu een bloemenvaasje erbij, zoals ik het ook in mijn shadowboxje had gedaan.
De kerstverlichting: Xenos, ledverlichting die niet warm wordt. Er zijn ook kerstboompjes, kerstballen en bloemen. Deze kosten €3,95 voor 10 lampjes, de bloemen hebben van die dunne, verlichte draadjes en kosten €6.95 de tien.
Een onverwacht spontaan knijper idee levert zomaar een heel apart boompje op. Het zijn vaak de dingen waar je in eerste instantie nooit aan gedacht zou hebben.

1 opmerking:

  1. Wat een werk Christine. Maar het ziet er dan ook schitterend uit.

    Fijne zondag.
    gr. Silvia

    BeantwoordenVerwijderen