woensdag 21 november 2012

Kalender theedoos

Er was eens.....
Na een jaar lang maandlabels maken is hier de slagroom op de taart: een prachtige herbruikbare kalender in de vorm van een sprookjesboek.
De basis is de grootste onbewerkte houten theedoos van de Xenos waar de vakverdeling uit kan en het prachtige scrappapier 'Once Upon A Time' en 'Far far Away' wat een tijdje geleden in de uitverkoop bij Pipoos stond.
De rozen zijn gemaakt m.b.v. de retrofower ponsen, de bloemblaadjes is de grootste daisy pons.
Overal zie je in combinatie met dit sprookjesthema vogelkooien. De mijne hangt aan een schroefje bovenop het deksel.
De voorkant bewust niet te vol gedecoreerd, omdat het papier alles zegt.
De lederen scharnieren. Wat een geluk dat iemand die eens voor mij gestanst heeft. De papieren waren 1,5 cm te kort, deze heb ik nat gemaakt en flink kunnen uitrekken zodat het begin en eind stuk op de juiste plaats terecht kwam.
Nu geen splitpennen maar strass steentjes in de gaatjes.
Schattig roze scrappapier met vage teksten. De swirl is een stans van TH en geëmbosst met roze.
De kroon is een grote bedel van 5 cm.
Zodra je swirl stempels goud embosst, krijg je dit mooie effect. Oplettende volgsters: ja dit is de piek van de kerstboom uit 2011, die nu een perfecte nieuwe plaats heeft gevonden.
Het ticket 'Love' dat er origineel in zat, vervangen door 'Story', omdat dit nu toepasselijker is. De zilveren rondjes met kersttekstjes die ook onderaan hingen verwijderd. Dit sprookjes thema gaat, zo viel me op, ook altijd gepaard met veel parels en bling bling.
Nu zie je hoe mooi de scharnieren passen, bewust over de scharniertjes van de theedoos heen gelijmd. Het overige gebruikte scrappapier zijn achterkanten van Tim Holtz scrapvellen die ik toch niet gebruik. De kleur kon niet bijpassender zijn.
Je gebruikt voor de roos 3 grote en 4 middel grote retro ponsjes.
Een kalender, tijd, de dagen van de week, je leven en je eigen verhalen zijn allemaal associaties die ik bij een kalender plaats. Wie weet wat er far far away nog op mij ligt te wachten?
De achterkant. Nu mijn woonkamer veranderd is en mijn schrijftafel dwars in de kamer staat, zie je nu volledig de achterkant van wat er op staat. Dubbel genieten dus.
Een mooi sleutel van Artemio Oldies hangt aan de ketting van de pocketwatch. In sprookjes moet je geloven voordat ze uitkomen.
En een bijpassend slot van Artemio, nu wel heel passend met de swirls erop.
De bovenkant achter met pocketwatch van Tim Holtz.
De bodem heeft een stukje restpapier van Once Upon A Time, wat strass steentjes, losse goud korreltjes, pennib van TH, vleugel bedeltje, kleine horloge onderdelen, losse rozenblaadjes (van een papieren roosje geknipt) en de tekst 'capture time'.
Onder deze knoop (bovenop voorkant) zit de schroef waaraan de vogelkooi hangt, kleurt er mooi bij.
De volledige achterkant, zoals deze te zien is als ik lekker op de bank zit.
De binnenkant! Hier heb ik even de tijd voor nodig gehad om te bedenken: links de huidige maand met de kalender en rechts ruimte voor de overige elf labels.
Er hangt een maandkalendertje van 2013, maar omdat ik de kalender toch wel graag gelijk in gebruik neem, even december 2012 uitgeprint.
Het papier aan de binnenkant is ook allemaal TH.
Zelfgemaakte roos, kleinere kroon bedel van 3 cm, roosjes lint van TH, papieren roosjes dik bespoten met perfectpearls, tule, gamespinner van Grafic 45 en een stempel over tijd. Bewust deze collage gemaakt op een los stukje karton, zodat ik alle mogelijkheden had om tule en kant vast te zetten met een niettang, splitpen voor gamespinner/kroon etc. want dat gaat niet in hout.
Het geheel vastgezet met foamtape, dan komt het wat meer naar voren.
Het kalendertje is bevestigd met rondjes zelfklevend klittenband, want in 2014 moet er weer een nieuwe opgehangen worden.
Opeens kwam ik de magneten weer tegen die ik eens bij Pipoos kocht. In de doos gelijmd met het lijmpistool. Een heel praktische toevoeging, want nu kunnen er losse notitieblaadjes en andere zaken in het clipje gestopt worden en aan de magneet.
Aan de clipjes hangen parels en de getallen 6 en 4 (64 is mijn geboortejaar).
Dat was de grootste vraag: hoe hang ik de afzonderlijke labels op? Het antwoord lag op mijn tafel....
Omdat ik er lang genoeg over nagedacht had, was ik uiteindelijk maar gewoon begonnen met het beplakken van de doos, dan is dat maar vast gebeurd.
Zie ik daar de sluiting van de doos liggen, die ik niet meer ging gebruiken, niet zo passend op de pagina's van een boek (wat de doos toch moet voorstellen) met een gaatje erin. Het is het bovenste gedeelde van de sluiting en ja, omdat ik die achterwege hield, bleven er ook vier schroefjes over.
Een heel gepeuter om de schroefjes erin te krijgen, maar een betere oplossing kan ik niet bedenken.
Na de eerste magneet links volgde toch een tweede met wat gezellige roosjes. Nu hangt er een visitekaartje, maar ook heel handig voor "moet nog bellen naar....".
Het lineaaltje is van Maya Road, gekleurd met vintage photo distress inkt en de tekst 'lifetime'. Naast sprookjes natuurlijk ook het thema tijd bij een kalender.
Een sticker die ik nog had liggen: ja haast, altijd tijd tekort. Plaats genoeg voor twee clipjes op een magneet.
De prachtige tijd definitie stempel, op craftcardstock. Pootjes van de splitpennen geknipt en verhoogd opgeplakt.
De andere twee overgebleven schroefjes in de zijkanten geschroefd en daaraan een ketting gehangen. Een wonder dat het nog hangt. Het zijn zulke kleine schroefjes... Alle haakjes van de hangertjes paperclipsen met een tang een kwart slag gedraaid, zodat ze frontaal blijven hangen.
Een jaar lang labels maken, ongelooflijk dat het alweer bijna december is en wat een pracht doel hebben ze gekregen.
Een aparte achterplaat gemaakt van heel dik plaatkarton met daarop scrappapier. Nu de mogelijkheid gecreëerd om er vleugelmoeren in te draaien en er een stoer uiterlijk aan te geven.
Het gewicht van alle labels houdt de ketting op zijn plaats. Mochten de schroefjes het ooit begeven, dan zijn er vast te koop met een grotere kop, maar nu hangt het toch al een week.
Het draaien van de haakjes doet niets af aan het geweldig leuke van deze paperclipsen. Het was passen en meten, maar nu is er exact ruimte voor twaalf labels en kunnen ze ook steeds op volgorde worden terug gehangen.
Kleurrijk en afwisselend, het hele jaar bijelkaar.
De basis is een stans van TH, zo'n 'plate'. Hierop flink met metalic acrylverf gewerkt: heel dik opbrengen, heattool erop, elke onstane luchtbel doorprikken met een satéprikker en veel geduld. Een metalen klok met gamespinners van TH en de "schroeven" zijn splitpennen van Pipoos. Opgeplakt met Hasulith lijm.
'Journey to another time' zijn chitchat stickertjes van TH. Welke andere tijd? Mijn sprookjestijd? :-)
Ik kan niet geloven dat de kalender nu daadwerkelijk op tafel staat. Ik had veel ideeën in mijn hoofd, maar dat het werkelijk geworden is zoals ik hoopte is een sprookje op zich.
Mini Art.
Mijn flesje glossy accents was zo goed als leeg, voor de grap leeggeknepen in een flessendop en hierin een kapot mini lijstje, sleuteltje, horloge onderdeeltjes en een getal bedel gezet (oogje er vanaf geknipt). Het wilde maar niet drogen, de lijm bleef vloeibaar, maar na een nacht is het opeens keihard.
Een oorbel clip erachter en de losse blaadjes op je bureau waaien niet meer weg. Ander idee: de flessendoppen passen exact op de ronde magneten van Pipoos, de bodem is even groot.

4 opmerkingen:

  1. WOW Christine. Wat heb je een schitterend boek gemaakt. Heb een hele tijd zitten kijken en de foto's vergroot. Prachtig uitgevoerde details.

    Ik heb genoten!
    gr. Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WOW SUperschön, heel moi and so many details!
    Ich hbin begeistert!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Christine, wat een pronkstuk heb je hier van gemaakt. Wat schitterend gedaan en wat mooi dat de tags nu zo'n prachtige plek hebben gekregen. Wat een geweldige details heb je weer weten te verwerken.
    Groeten, Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu heb je een heel jaar binnen handbereik ik een box die niemand anders heeft. Weer een knap stukje werk geleverd. Groetjes Connie

    BeantwoordenVerwijderen