maandag 15 oktober 2012

Vintage Photo Kerstkaart

Het blijven toch inspirerende foto's, de knipvellen van Marianne Design en ik had weer zin om wat te haken. Is het geen mooie sfeer geworden?
Een kerstkrans maken wilde ik al langer, maar ik had nog even geen idee hoe. De takjes pons natuurlijk! Strik met de strikjes maker van Joy, het belletje aan een ijzerdraadje, achter door de strik en met twee gaatjes door de krans. Aan de achterkant draadjes een paar keer om elkaar heen gedraaid en als een splitpen open gebogen. Zo zitten bel en strik goed vast.
De basis is een craft kartonnen die cut (2 in een zakje bij Pipoos voor 95 cent). De grote nieuwe background kant stempel van Viva Decor meerdere keren gestempeld. Het valt niet eens echt op dat ik hier en daar over elkaar heen gestempeld heb en daarbij, er zit genoeg op de kaart om dat uit het zicht te houden. De kaart ingekleurd met sponsje en aged mahony distress inkt en de randen/puntjes met vintage photo.
 Er waren 21 takjes nodig voor het kransje van 5 cm breed.
Opeens kom ik op het idee om er een hanger van te maken met deze ouderwetse plakhaakjes die, volgens de verpakking, wel 800 gram kunnen dragen.

Het is voor mijn gevoel één van mijn mooiste kerstbloemen, met name door het idee van het groene bloemenhart. Ik heb 5 grote en 3 middel retro flowers gebruikt. De blaadjes in punten geknipt en met de oudmaak stempel en witte emboss poeder sneeuw gemaakt. Alles randjes bruin geïnkt en ook de onderkant van het groene hart (achterkant van het papier is wit).
Ik heb de rode bloemblaadjes een soort twist meegegeven met mijn duimnagel: eerst in het midden dubbelgevouwen en daarna het uiterste puntje naar opzij gebogen. Dat geeft toch net meer het idee van de scherpe kerstster punten.
 Het grappige groene "spinnenweb" lint komt hier heel mooi tot zijn recht.
De roosjes met glitter zijn nog van vorig jaar bij Boekenvoordeel. De sierspelden (parelwit en rood) zijn gewoon wat langere kopspelden van de plaatselijke stoffenwinkel.
De foto is uitgeponst met de grootste cirkelpons van Pipoos, erop een laagje vintage photo stickels van Ranger. De foto is beschadigd zie ik nu op de close-up foto (soort van halve cirkels links boven). Het vel heeft klem gezeten tussen mijn andere boodschappen :-) Het valt zo niet op.
Deze stempel kreeg ik alweer een paar jaartjes geleden gratis bij een bestelling en is bijna versleten...... Bij zoveel thema's is het een mooie aanvulling. Gestempeld op een toepasselijk papiertje met groen kerstruitje, uitgescheurd en vintage photo op de randjes. Een sierspeldje koper met een parel (kralen en kapjes bij Pipoos).
Uitbalanceren! Ja daar had ik even niet bij nagedacht. Je wilt natuurlijk wel dat je kaart recht aan een spijkertje blijft hangen. Toen ik alleen de bloemen en de krans had opgeplakt hing die gelijk scheef.... Na de sierspeld met parel hangt de kaart wel recht naar beneden.
Het haakwerkje is gemaakt met haaknaald nr. 2 nadat ik gaatjes geprikt heb in een losse kartonnen cirkel. Wil je weten hoe? Mail me en ik leg het uit. Heel simpel en toch een mooi resultaat.
Eén van mijn meest onmisbare tools: mijn al oude prikpen....... De verf bladdert er steeds verder af, maar ik heb nog steeds geen vervanging gevonden in deze pen dikte. Ook de achterkant heeft het juiste formaat, in dit geval voor het vouwen van de bloemenhartjes. Zet je prikpen in het midden van het ponsje en vouw het er strak omheen. Draai het een paar keer tussen duim en wijsvinger door zodat het stijf in vorm blijft.
De zonnetjespons (zo noem ik hem maar). Deze is al zo oud en ik kan je niet vertellen welk merk het is, want dat staat nergens. Toch zie ik ze nog overal. Ik heb 3 ponsjes gebruikt voor het bloemenhart.
De basis van de kerstkrans is een cirkel van karton, gemaakt met de passer, een halve cm breed.
Het idee dat er nu nog 6 prachtige foto's op mijn knipvel zitten geeft niet alleen veel zin en ideeën, maar ook rijkelijke voorpret!

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige blog heb je, echt supermooi.
    Waarom heb ik deze blog niet eerder gevonden, kan iemand dat verklaren.
    Ben al een poosje aan het neuzen en ik raak niet uitgekeken. En dat allemaal omdat ik op zoek was naar ervaringen met stempelen op klei. Had zulke leuke voorbeelden gezien in het boekje Kaartromantiek.
    Ik ben van plan zelf klei te maken van Baking Soda, Maizena en water. Heb de Baking Soda al besteld bij een webshop en maizena al gehaald bij de supermarkt. In Amerika wordt dit veel gebruikt als alternatief voor kant-en-klare klei.
    Maar genoeg over klei, ik kan nog uren op je blog lezen ( als de klei droogt....)
    Ik ben direct maar volger geworden van je blog.

    Groetjes Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je enthousiasme! en welkom op mijn blog. Have a nice crea time.
      Jouw blog is ook meer dan de moeite waard, ik zie veel inspirerende projecten.
      Ik antwoord je even via deze weg, want ik kan zo snel geen mailadres vinden.
      Als je vragen hebt mag je ze altijd mailen.
      Groetjes Christine

      Verwijderen
  2. Hallo Christine,

    Ik heb je kaart natuurlijk weer toegevoegt aan mijn Pinterest en wel onder Christmas crafts http://pinterest.com/pin/107664247313173332/ Grappig he dan heb je zo'n pons al jaren liggen en ineens zie je wat je er nog meer mee kan dan alleen domweg een zonnetje ponzen. Heel veel plezier met het maken van je kerst kaarten, maar dat komt zo te zien wel goed.

    Groetjes en tot mails,
    Connie van der Wouw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for?
    you made blogging look easy. The overall look of your site is great, as well
    as the content!

    my weblog: see page

    BeantwoordenVerwijderen