dinsdag 2 oktober 2012

Postzegel pret

Een dagje puzzelen om zelf postzegels te maken die ook direct herkenbaar zijn, maar zonder extra ponsen, scharen of stansen. Gebruik gemaakt van tips, internet, stempels en mijn oude typemachine.
Een heel velletje postzegels is ook erg leuk om te maken en te gebruiken. Juist door over de scheurrandjes heen te stempelen krijg je het realistische effect dat je ook vaak op echte vellen ziet: zodra je een postzegel uitscheurt houd je slechts een deel van de afbeelding over.
Even snel gemaakt op oud stukje beige scrappapier, stempel van Eline en daarna het vel poetsen met vintage photo.
Het hele vel in de typemachine gedraaid en Nederland aansluitend getypt en vervolgens de dubbele centen aanduiding.
Nu zie je hoe mooi de oude typemachine letters passen bij de postzegels.
Ik heb een uitgeprint template van internet gebruikt als prikmal. Uitgelijnd op het stukje scrap, vastgezet met verwijderbaar plakband en dan heel geduldig prikken met een vrij dikke prikpen. Om het echt te laten lijken ook aan de buitenranden de gaatjes door laten lopen.
Het resultaat ziet er dan zo uit. Het gaat wel eens een beetje scheef of bol (links onder) maar daar zie je niets meer van op het moment dat je klaar bent met het embellishen van je vel.
Het originele template, het is er zonder en met bedrag.
Een template gemaakt in de tekstverwerker (tabel maken, bij 'lijnen' aangeven dat je een dikke stippellijn wilt).
Ik haal dan van internet stempel afbeeldingen met een witte achtergrond, maak deze op maat en plaats deze in de postzegels. Even de printinkt verder drogen/inbranden met de heattool en je kunt de postzegels kleuren en wellicht verder bestempelen.
Het blijft wel altijd uitkijken met printinkt, voor de zekerheid is deppen met je sponsje vaak beter dan hard poetsen.
Uiteraard kun je een template als dit ook direct op sierpapier printen, dan hoef je meestal niet meer te kleuren met je sponsjes.
Het is een afbeelding via google van een enkele zegel, gewoon heel vaak plakken in een word document om een flink vel te krijgen.
Scheur het aantal dat je wilt uit je papier en gebruik het opgemaakt als achtergrond. Natuurlijk kun je ook een scheurrandje maken met je prikpen.
Ik las ergens nog een tip: een radeerwieltje.
Echt, ik krijg altijd zo'n berg met ideeën bij het zien van zo'n maagdelijk wit vel.....
Het is deze pons waarmee ik de vintage postzegel heb gemaakt. Een afbeelding uit een knipvel van Marianne design. Een vierkant van 4cm. Eens gekocht bij Boekenvoordeel, soms loop je daar tegen de leukste en goedkoopste materialen aan.
In dit voorbeeld heb ik een dun kadertje gemaakt met een zwarte fineliner stift, en vierkantje van 3cm uit een papiertje geknipt als malletje om te inkten en te stempelen. Het blijft een uitprobeerseltje natuurlijk....
Je kunt natuurlijk ook layers maken met sierpapier om zo het karakteristieke witte randje te behouden als je dat mooier vindt.
Een ponsje dat ik ooit in Duitsland gekocht heb, let maar eens op het andere scheurrandje.
De knipvellen hebben een gladde en glimmende bovenkant. Een stempel met Archival smeer je dus gelijk weer uit, behalve als je direct je heattool erop zet en lekker lang drogen/inbranden, dan kan je er gewoon overheen vegen.
Er zijn vast veel mensen die op dit moment stazon inkt gebruiken. Ik vind die inkt erg dik/vet en daarbij wordt ik draaierig en misselijk van de weeïge geur....
Gelukkig kan ik die inkt nog steeds vermijden.
Wel stempelen met een stabiele hand, voor je het weet glijd je uit over het gladde papier :-)
Postzegels, best een snel werkje en natuurlijk heel leuk voor op je kerstenveloppen, ATC kaartjes of je andere collage projecten.
Nu kan je op een ludieke manier je stempel achterlaten :-)



2 opmerkingen:

  1. Misschien nog een tip (maar misschien ken je hem al hoor) Ik gebruik voor dit soort dingen een raderwieltje van het naaien. Ooit op de kop getikt bij de kringloop voor weinig. Gaat veel sneller als met een prik pen. Maar had zelf nog niet bedacht om grotere afbeeldingen te gebruiken op de zelf gemaakte postzegels. Ga hem ook weer op mijn pin zetten maar nu bij stamping stuff

    http://pinterest.com/pin/107664247313089308/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, ik ben weer bijgelezen, wat een leuk idee zo voor die postzegels! En de tip van Connie is ook een goeie.
    Wie weet probeer ik het ook eens, zal je dan linken ;)

    Succes met de kerstzakjes!

    Groetjes

    Vera

    BeantwoordenVerwijderen