dinsdag 9 oktober 2012

Magic Wallet

De voor- en achterkant van mijn eerste magic wallet.
Je kent het fenomeen misschien nog uit je jeugd of omdat je ze zelf al maakt.
Ik heb er als klein meisje uren mee gespeeld en het nooit begrepen hoe het werkte, tot ik per toeval een tutorial voor kinderen op internet zag.
Ik heb er een postzegelalbum van gemaakt, omdat ik op die dag van mijn vader mijn eigen kinderalbums kreeg. Mooie inspiratie.
Een nameplate stans bestempeld (verschillende van Eline), bruin gemaakt met vintage photo, de tekst uit de dymo lettertang en een losse postzegel erin gestoken. Eronder zit een briefkaartje (stempel van Eline).
Bloem uit de retro flower ponsen (3x middel en 2x klein). Geëmbosst met puffy ranger poeder en later wat vintage stickels op de blaadjes.
Heel oude hoekjes, zal eens nakijken waar deze nog te koop zijn.
Een vintage ticket van Pipoos.
De achterkant heeft een labeltje met Eline's stempels en een bedeltje van een envelop ('t Kralenstulpje). Verder een keur aan postzegels, allemaal stempels.
Sommige heb ik met de postzegelponsen gedaan, anderen met een postzegelrand schaar. Het tabje heeft ook een gedeeltelijke briefkaart stempel van Eline. Het grote nr. komt uit een journal ticket van TH.
Dé truc!
Je legt een briefje van 10 of een stukje decopapier los op de binnenkant. Je doet de wallet weer dicht, aan de andere kant open en jawel, het papiertje zit onder de bandjes.
Doe de wallet weer dicht en aan de andere kant open: echt waar, opeens zit het papiertje op de andere kant onder de bandjes......
De binnenkant kan je niet echt opleuken, de bandjes moeten vrij spel houden en het papier plat liggen. Natuurlijk kan je wel het papier waarmee je het grijsboard bekleedt eerst leuk kleuren, bestempelen etc.
Dit is de handige postzegelrand schaar, gevonden op Marktplaats.
Het eerste prototype van een printer papiertje. Als ik 's nachts werk zijn dat heerlijke momenten om op internet te speuren naar ideeën en zo zit ik dan achter mijn computer van alles uit te proberen.
Oh en ik riep hardop yes! toen ik het snapte en het ook nog bleek te werken.
Het eerste echte uitprobeersel, veel van geleerd, vooral hoe je de bandjes mooi glad/strak kunt bevestigen.
Je maakt eigenlijk 4 covers: de binnenste twee lijm je de bandjes vast op de achterkant, de buitenste twee om dat uit het zicht te halen (en die kan je helemaal embellishen). Je blijft dus duidelijk zien, dat het twee op elkaar gelijmde lagen zijn, hoe netjes ik het ook heb proberen te doen. De hobbels van de bandjes zorgen ervoor, dat je de covers niet op elke plek strak en glad op de binnenste kunt plakken. Ik heb het geprobeerd met hot glue, maar het resultaat vind ik teleurstellend, want het lijkt wel 3D lijm: alles komt omhoog.
Later toch super sticky dubbeltape op de randen geplakt.
Nu zie je gelukkig weinig van de zijkanten als het plat ligt en heb je er bij het gebruik geen last van, maar hot glue is geweldig voor de bandjes, maar verder heb ik er niet zulke mooie resultaten mee.
Je kunt een magic wallet niet bekleden zoals de covers van een album: dan zitten de bandjes vast.
Als je tips hebt om dit mooier te verlijmen, dan hoor ik deze graag.
Verder blijft het een geweldig item om te maken en vooral te gebruiken als je geld of kadobonnen weggeeft (en om zelf mee te spelen :-)

2 opmerkingen:

  1. Wat een gaaf project heb je weer afgeleverd. Super!
    Groeten, Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh je hebt de schaar gevonden, goed zeg! Wat heb je weer een mooi projectje gemaakt. Super dat je zo'n duidelijke uitleg erbij hebt gezet, dat nodigt wel uit om ook eens te proberen.
    Groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen