woensdag 19 september 2012

Sewing Matchbook

Happiness is Homemade!
Dé tekst die mij inspireerde tot dit project, gezien op een afbeelding van een sewing stampset op internet.
Het is een matchbook in het kwadraat geworden, beetje dik uitgevallen maar wel erg leuk. Nu zelfs mijn nieuwe nietmachine het niet bijelkaar kon houden, er maar de leuke vleugelmoertjes ingedraaid. De achterkant van de pagina's zijn natuurlijk prima geschikt voor foto's, dan kan je je scrapartikelen, embellishments, papier en andere items in een bepaald thema houden dat bij de foto's past.
Dit project kon ik niet maken zonder internet en printer, want veel moest verkleind worden (bingo kaarten, naaipatronen, leuke labeltjes via google, stempelafdrukken etc.). De ebay afbeelding is scherp tot ongeveer 5 cm hoogte.
De knoopjes zitten op een stempel van Bo Bunny (nooit geweten wat ik ermee moest) genaaid met quiltgaren.
Bij dit project heb ik heel veel stempels gebruikt en ook heel veel afgeplakt. Op het knopenkaartje bijv. het nummer en de tekst L'art de vivre (stukjes van twee verschillende Marianne Design stempels). Ik gebruik hiervoor pritt afplakband dat zeker te weten geen lijmresten achterlaat. Zo kan je van één stempel veel maken.
De tabjes zijn van TH, stempels van Eline en Bo Bunny. De tickets komen uit de ticket pons van Artemio.
Ja, waarom geen matchbook in een matchbook? Een leuk label van internet, toepasselijk over naaimachine olie, een digistempel van TH verkleind (needle book).
Alsof je het net kado hebt gekregen bij je aankoop in de stoffenwinkel.... De naaigaren advertentie een afbeelding via google.
Het matchbook zit vast met tissuetape van de Hema, zodat je het weg kunt klappen en de stempels eronder kunt zien. De achterkant van deze pagina biedt bijv. ruimte aan notities.
Ik vond een keur aan heel oude rekeningen (ook uit het jaar 1899) in enorm formaat met hoge kwaliteit. Allemaal verkleind (met slechte kwaliteit blijft er weinig van over) geprint en oud gemaakt. Een bedeltje van een singer naaimachine, een ticket van TH en de dymo lettertang.
Een kijkje onder het ticket. Ik plak bewust niet alle items vast met lijm, dan zit er zo weinig dimensie in. De rekening die vastzit met een stukje tissuetape kan je nog uitvouwen. De stempel van Marianne Design (of Eline?) van de drukknoop vind ik zo echt met veel diepte erin.
Achterkant van deze pagina. Het enige lastige bij de tabjes: woorden bedenken van maxamaal 5 á 6 letters...... en dan ook nog in het engels.
Het geweldige vintage buttonkaartje komt ook van internet, de knoop is een stans van TH met een stempeltje en wat glitternagellak van de Hema. Het hangertje is van TH, een stukje canvas flink gerafeld en bestempeld met memento inkt (heb ik meer felle kleuren van). Het haakje van het hangertje met een tang een kwart slag gedraaid. Op de achtergrond een grote en kleine kroonluchter gestempeld en het papier ingekleurd met dezelfde memento inkt.
Heel wat stempels afgeplakt: "l'art de vivre" een Eline stempel, het getal komt van een ticket stempel van Marianne Design. Het leuke etiket is van Marianne, "dessins de broderie" een stukje Eline, evenals de initialen en het getal weer van een ander ticket. "Broderie" heb ik expres een beetje slippend...gestempeld. Wilde het laten overkomen als een etiket dat snel op een naaiwerk is gespeld.
Het schattige envelopje geprint en er boven en onder papier aangeknipt om er een echt envelopje van te maken. Het papier was origineel natuurlijk wit.
Weer zo'n prachtige afbeelding van een naaipatroon (mooi groot), erop een stukje filmstrip van TH, ketting met getal als bedel en de vleugels zijn stansjes van TH met rijkelijk acrylverf van de Xenos.
De achterkant van het envelopje, stempels van Eline en tissuetape van Pipoos. De onderste stempel is een voorbeeld van de afgeplakte stempels: het nr. 473.
De binnenbekleding is een stukje van een bruin loonzakje en bestempeld met de Wood stamp van TH.
Erin een journalticket van TH. Grappig effect als je ook met archival sepia stempeld: alsof de stempels echt acher elkaar liggen.
De prachtige paspop stempel van Marianne (of Eline? haal ik altijd door elkaar). Eerst helemaal gestempeld, daarna nog 3x: rok, lijfje, bovenrand van het lijfje en het randje hals. Nu kon ik alle onderdelen uit verschillend papier knippen. Het stukje hals een heel smal lintje om geplakt en een plakparel erop.
De schaar is een stansje van TH, zilver gekleurd met brilliance inkt en een minisplitpen van TH erin. Google op 'vintage sewing pattern'.
De rok rijkelijk ingesmeerd met glitternagellak van de Hema, ech heel mooie lak in multicollor. Veel glitternagellak gaat klonteren: hier een grote stapel glitter en vervolgens weer helemaal niets.
Het getal komt wederom van een afgeplakt ticket. De naam "madame josselin" zag ik plots op een totaal andere collage stempel die ik precies zo kon afplakken dat je niets anders ziet. Kennelijk een jurk voor haar op de paspop. De lijntjes komen van een schrijfpagina stempeltje en puur toeval dat de tekst er zo netjes op staat.
Alle leuke patronen komen van internet en heel erg verkleind (vaak tot ongeveer 3 á 4 cm).
De laatste twee pagina's heb ik een pocket van gemaakt. De swirls zijn denk ik van Nelly Snellen en gestanst uit bruin papier, bewerkt met rode inkt. Ik kon het niet laten om zo'n leuk corset stempeltje te gebruiken op een buttoncard en ingelijst met een lijstjes stempel van Kaiser Kraft.
De pocket is weerszijden beplakt met snippers restpapier en bruin gemaakt met inkt.
De knopen zijn kartonnen stansjes en hierop een stukje restpapier geplakt en er nagellak overheen gedaan.
In de pocket dit label met een oude reclame voor garenklosjes (internet) en o.a. een bronzen vleugelbedel. De achtergrond is bestempeld met de kleine TH flourish stempel.
De achterkant van dit dubbelzijdige papier had een veel te witte kleur, dus flink vintage photo er overheen. De grote kroonluchter in sepia archival en nu eens de volledige Marianne stempel.
Een minipaspopje (TH stans) op de voorkant, mini geprinte bingokaart en prachtig achtergrond papier (het meeste papier komt uit het dubbelzijdige papierblokje van This&That). Dubbelzijdig papier is voor een project als dit het mooiste.
Het blijft een leuk etiket, met 3 afgeplakte stempels. Je ziet dat "l'art" evengoed op zich kan staan in dit geval als merknaam van het garen als de volledige regel.
Zij-aanzicht. Het is heel dik geworden, de bovenvouw is 5 cm. Let erop dat wat je op de voorkant plakt ook tegen rond buigen kan.
Dit kan ook een mooi plaats zijn voor de titel van je matchbook album.
De achterkant. Ben alleen vergeten de gaatjes van de mislukte nietjes weg te poetsen, maar ach het is vintage.
Een duidelijke overzichtsfoto. De eerste drie pagina's met tabjes zijn even hoog (anders komen de tabjes er bovenuit) de volgende pagina's zijn steeds 0,5 cm hoger. Aan de binnenkant nog en insteekvakje.
Ik vond het erg leuk om te ontdekken hoeveel je eigenlijk kunt bedenken en variëren met het naaiwerk-thema.
Toegegeven, kleine matchbooks zijn handiger en hebben bij het inbinden geen ijzerhandel nodig, maar omdat ik gaandeweg steeds meer ideetjes kreeg werd het allengs dikker. Om inscheuren te voorkomen heb ik onderaan elke pagina een extra strook craft cardstock geplakt tot net onder de rillijn.
Het is een heel gezellig boekje geworden dat goed dicht blijft zitten ondanks dat de flap er alleen onder geschoven wordt. Een boekje dat ook prima dient voor je "geheime" post-it aantekeningen en andere schrijverijtjes, omdat het zo handig bladert i.t.t. pagina's die je om moet slaan.

Alternatief idee
Heb je geen vleugelmoeren in de buurt? Gebruik dan de mini ringbinder van TH, maak deze vast op een losse flink dikke strook karton. Mijn ondervouw is nu 0,5 cm, die maak je dan net zo breed als je strookje karton.
Je kunt de flap er dan niet onder steken, ook de onderste rand die nu vastzit valt dan open, kan een nadeel zijn. Voordeel is wel, dat je kunt bladeren, dikker kunt opleuken en de keuze heb in welke richting je je pagina's wilt hebben (rechtop zoals nu of als in een boek). Oh en je kunt natuurlijk toevoegen als de ruimte het toelaat of vervangen.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Cristine Wat een gaaf matchbook.Heerlijk al die kleine ieniminispulletjes.Wat maak je toch leuke creaties

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig Christine, wat een prachtig boekje is dit geworden ! Je snapt dat ik mijn ogen weer op heb kunnen rapen. Wat een werk heb je hieraan gehad met al dat zoeken, verkleinen en afplakken. Bedankt voor de tip van het pritt plakband, ik zit steeds te pielen met papiertjes en maskertape. Ga straks maar eens zo'n rolletje halen.
    Groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supergaaf je werkje,ik heb de paspop stempel ook zo gebruikt door meerdere keren te stempelen,heb altijd kaartjes gemaakt enzo en toen gestopt en sinds kort art journal ik,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen