woensdag 5 september 2012

Nieuw Dagboek


Een dagboek schrijfster zoals ik heeft zo een boek vol geschreven. Het prachtige dagboek dat ik in december 2011 gemaakt heb heeft nog 3 lege blaadjes...
Extra toepassing van het knopje: gebruik het bewust, want het zorgt er ook voor, dat je mooie collage niet geplet wordt als je op aan de linker kant in je schrift schrijft. Zo goed als alles blijft net iets lager. Houd je dan ook nog erg in de vouw van de kaft (extra goed vastplakken of er net een stukje vandaan blijven -even controleren tussendoor-) dan kan je maken wat je wilt.
Tim Holtz heeft een heel mooi labelboekje gemaakt waarbij hij alle pagina's met vleugelmoertjes en een stukje houten lineaal ingebonden heeft. De plaatselijke ijzerhandel heeft deze oude moertjes, koper en "geklopt". Gelijk vier gekocht voor in het dagboek en uiteraard voor het boekje,
Een heel groot stuk tissuepapier van de Xenos bestempeld (wat heerlijk om te doen, alsof je een rol behang aan het maken bent). Een zelfbedacht papier maché idee. Na het stempelen goed verkreukelen. Insmeren met een sponsje vintage photo zodat de kreukels duidelijk worden en het papier wat ouder wordt.
Nu ga je er kleine stukjes van af scheuren en als grotere propjes op je ondergrond plakken (wees rijkelijk met je lijm).
Ja, foutje: de kale plek. Ik had een stukje dubbelzijdig plakband laten vallen en dat zat gelijk muurvast....
Ik heb de stukken bingo scrap aan de kaft vastgemaakt met dubbelzijdig plakband (veel lijm geeft uiteindelijk golfjes in het papier) en met goud/brons kleurige nietjes uit een normaal nietmachine.
De bloemen hebben ook laagjes tissuepapier. Het ponsen daarvan gaat lastig (rechts) maar als je het samen ponst met een stukje dikker papier worden ze wel netjes. De wood stamp van TH geeft een prachtig effect op dit papier.
De stans letters van TH zijn ideaal als je geen hoogte kunt gebruiken. De letters gekleurd met vintage photo en rusty hinge en stickles "gun metal" er overheen.
Veel embossen deze keer: de swirls (TH) met het bruine ranger puffs, de halve klok met clear en de fotostrip (Action) met bruin en de kleine flourish stamp van TH. De bloemen zijn lagen bingo en tickets scrap van TH en papieren roosjes van Euroland. De prachtige tekst heb ik over genomen van een stempel die ik in een webwinkel zag en geprint op sierpapier.
Ik heb echt al het tissue papier gebruikt voor de twee hoeken, je hebt zoveel nodig om wat hoogte en diepte te krijgen.
De gamespinners op de foto's geeft net wat extra's en nu eens niet op een klok.
De basis van het dagboek is een goedkoop harde kaft notebook van Boekenvoordeel. De inhoud er eerst uitgehaald en later weer ingeplakt met hasulith en een nachtje staand (tussen twee boekensteunen) laten drogen.
Grappig: het schroefje van de doorknob past exact door deze metalen klok en ik vind het een leuke item geworden zo. Nu eens eigenwijs middenop de kaft i.p.v. aan de zijkant.
Sluiten met wat dunner koord elastiek waaraan ik verschillende bedeltjes geknoopt het.
Het jaartal is ook van TH (stans letters). Geplakt op een stukje journal ticket en mini splitpennen erin.
De bloemen worden wat rommelig met het tissue papier erbij en dat geeft juist een wat oud effect.
De klok is een craft klok (niet al te dik bruin karton). Ik heb de klok gesponst met scrattered straw, rusty hinge en vintage photo. Daarna clear embossen en de gun metal stickles erover. De kleuren vind ik heel mooi geworden in combinatie met het glimmende emboss effect.
De retroponsen geven zo'n goede basis bloem, dat het af en toe niet uitmaakt hoe je de blaadjes buigt, vouwt of plat laat liggen, leuk wordt het toch wel.
De hele collage is begonnen met een onduidelijke foto op een blog. Ik kon er dus niet achter komen hoe de hoeken waren gemaakt. Het kon evengoed veel tissuetape zijn als decopapier of bedrukt lint. Vandaar dat ik zelf bedacht heb om er papier maché van te maken. Dit nieuwe techniekje is mij heel goed bevallen. Een leuke manier ook om bijv. kale stukjes weg te werken als je bloemen op zijn of wanneer je (bijna) geen embellishments meer hebt.
Een No. met een getal maakt het weer net wat stoerder en ja, altijd leuk om veiligheidsspelden te gebruiken.
De leuke sleutel had ik nog, geen idee van de oorsprong.
De filmstrip van TH deze keer ook flink met mijn nagels gevouwen.
Nog een close-upje van het tissue papier, je ziet hoe mooi de stempels zijn en dat je echt niet meer kan zeggen dat het bij de Xenos vandaan komt.
Het idee is ook heel goed te gebruiken als "bodem" voor een hekje, ik begin ergens al wat kerstlabel ideetjes te krijgen......

Je eigen wijze...
Het is al leuk om via internet voorbeelden te vinden om in je eigen smaak en met je eigen visie na te maken, maar me laten inspireren tot hele nieuwe dingen zoals het bovengenoemde techniekje vind ik echt een leuke ervaring.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen