vrijdag 14 september 2012

Matchbook

Het is even stil geweest, maar ik heb een paar dagen prototypes gemaakt van matchbooks. Een onderwerp wat ik nog niet eerder gemaakt heb en ik heb genoten van de enorme hoeveelheid variaties. Je ziet hier en daar nog vanalles aan afmetingen, nog aan te brengen verbeteringen etc., maar er gaat weer een nieuwe wereld van mogelijkheden open.
Ik kwam op het idee om matchbooks te gaan maken, omdat ik op zoek was naar een origineel kerstkaart idee, vervolgens een afbeelding van TH's matchbook stans zag en dan ben ik weer heerlijk een paar dagen zoet door alle afbeeldingen en ideeën die ik vanaf internet geprint heb.
Het is duidelijk, dat de linker een kerstkaart idee is met zelf gevouwen bruin papieren zakjes. Misschien zijn ze er wel kantenklaar in dit kleine maatje, maar dan meestal zonder zijkanten (harmonica vouwen). De bovenrand heb ik met een kartelschaar geknipt. De ATC stempels van TH lijken ervoor gemaakt te zijn, maar dat was weer zo'n leuk toeval: het scrapvel is niet dubbelzijdig en daarom zocht ik een stempel om de binnenkant mee op te leuken. In de zakjes kan je een label met je wensen doen, een kaartje of bijv. kleine houten kerstornamentjes die niets wegen.

Ernaast een platte losse pocket zonder zijkanten met een label erin. De rode is een groter en vierkanter pocket die ook niet aan de cover vastzit (alleen onder de nietjes) die wel zijkanten heeft. Ruimte genoeg voor bijv. een kado "bankpasje" of leuk versierd op de kerst diner tafel met een Aftereight chocolaatje erin.
Ervoor ligt een heel klein matchbook met 15 notitieblaadjes. Heel leuk op je bureau of werktafel, maar ook als reclame voor je blog/bedrijf of ter vervanging van je visitekaartje.

De rechter is weer zo'n heerlijk TH idee: een pocket met zijkanten die wel aan de cover vastzit gevuld met vier labels. Opleuk mogelijkheden genoeg, bijv. met vintage foto's, leuke oude embellishments etc.
Een  vrij groot matchbook met vier enveloppen erin (zelf gevouwen m.b.v. een library card pocket template) die je onder het midden aan elkaar en op de cover vastplakt, dan kan je goed waaieren.
Een model dat zich leent voor véél met 7 dik kartonnen pagina's. Je kunt de pagina's op gelijke hoogte houden en een leuke verdeling met tabjes maken, andere mogelijkheid is om alle pagina's te laten verspringen zodat je op die manier het bladeren gemakkelijker maakt en je kunt zoals bij dit voorbeeld van de achterste twee pagina's een pocket maken.
Op de cover heb ik ook nog een klein pocket geplakt waarin een ticket of een kleine foto geschoven kan worden.
Voor deze inhoud en bijv. de papieren zakjes is het aan te raden, om de pagina's aan de voorkant te rillen op een mm boven de omvouw. Het zorgt ervoor dat je makkelijker kunt bladeren.

De nietjes
Een onderdeel dat eigenlijk nergens uitgelegd wordt en toch heel nauw luistert: waar plaats je de nietjes? Zitten ze te hoog, dan kan de cover er niet diep genoeg ingeschoven worden, zitten ze te laag loop je het risico dat de inhoud loslaat.
Als je, net als ik, de cover minimaal 1 cm insteekt (anders floept die er te makkelijk uit) en de omslag 2,5 cm laat dan zit het goed stevig.
Leg de cover 1 cm op de omslag en zorg dat een eventuele brede vouw aan de bovenkant netjes rechtop staat. Zet het begin van het nietmachine (het ijzeren deel waar de nietjes inzitten) tegen de rand van de cover en nieten maar. Dan zitten de nietjes en op de juiste plaats en kan de cover er diep genoeg in.

Ik heb laatst een nietmachine gekocht met dubbel zo grote nietjes i.t.t. de normale, die komen ook ruim een mm lager uit. Zet dan je nietmachine kop net op de cover rand.

De inhoud eerst
Het blijkt handiger te zijn om eerst de inhoud te bepalen (met name als je bijv. kantenklare papieren zakjes of stempelkaartjes gebruikt) en daar de cover op aan te passen.
Maak de cover 4-5 mm breder dan de inhoud en bepaal de vouwen: een vouw van enkele mm in de nietrand als het een dik stapeltje is en houd de bovenvouw ruim. Het lijkt bij sommige van mijn matchbooks alsof die bovenvouw veel te breed is, maar het zijn kale pagina's. Als er foto's, embellishments, tickets, splitpennen, nietjes etc. opzitten, dan heb je die ruimte echt wel nodig om het goed te laten sluiten.
Zorg ook voor enkele mm afstand tussen de bovenkant van de inhoud en de vouw.

Kerstkaart
Nee, ik heb nog niet alles verklapt van de komende kerst- en nieuwjaarskaart, er zitten nog wijzigingen aan te komen. Daarbij heb ik ook leuke ideeën gezien om van een grote, gevouwen bruin papieren zak een kerstkaart te maken (en een leuk kadootje erin).
Het was in iedergeval weer heel leuk om de doos met kerstspullen (papier, bedels, belletjes, stempels, lint) weer open te maken en in de sfeer te komen.
Have fun!

1 opmerking:

  1. Leuk he die matchbooks. Zo hebben Nancy en ik zo'n 5 jaar geleden 200 geboorten kaartjes zitten maken in de matchbook variant.

    Ook ik ben al weer aan mijn kerstkaart spullen aan het snuffelen om inspiratie op te doen.En ook ik ga nog iets anders dan anders doen dit jaar.

    Ik heb je matchbook toegevoegd aan card craft op mijn pinterest kunen weer mee mensen mee genieten. Groetjes en geniet van de kleine momentjes

    http://pinterest.com/pin/107664247312957143/

    BeantwoordenVerwijderen