zaterdag 1 september 2012

Canvas Omgekeerd

Een idee dat ik al zolang wilde doen: een collage op de achterkant van een canvas (Xenos).
Juist door de achterkant te gebruiken krijg je diepte en kan je in lagen voor en achter elkaar werken. Een explosie van plezier wordt gecreëerd door het openscheuren van papier. Een inspiratie die ik kreeg van een verjaardagskaart op een blog. Blijheid en plezier in je leven door ideeën, je onverwachte mogelijkheden voorstellen en dromen.
Be as the umbrella man and look at your life with admiration.
Ik werd er echt blij van: bloemen maken. De retro bloemenponsen maken het gemakkelijk. De blaadjes zijn of in het midden gevouwen, gekruld om de punt van een pipet of omgerold tot een roosje. Het gebruikte papier: craft cardstock, manilla paper, bingo en muziek papier.
Ik heb helaas geen crackle accents en opeens dacht ik: wat gebeurt er als ik mijn heattool op blanke nagellak zet? Dit dus, het geeft nog barstjes ook. Je moet wel heel snel zijn en niets schrikken als het gaat schuimen, maar het is zo droog.
Bij deze bloemen heb ik drie maten retro pons gebruikt, een metal flower van Scrap it & Wrap it en een drukknoop (snap) van TH.
Ball chain en word circle van TH, evenals de oude foto's en de bingostenen.
De lineaal is gestempeld, maar ik vond het te dun voor deze collage die veel stevigere items kan hebben. Blijkt de stempel exact op een verflatje te passen, op maat gebroken m.b.v. een tang en gekleurd met vintage photo.
Een flink stuk filmstrip van TH eerst een stukje opgerold, aan elkaar geniet en in de hoek gedrukt. Daarna de strip schuin dubbel gevouwen zodat ik deze plat op de ondergrond kon plakken.
De klok is alleen met één "hoekje" op de lineaal geplakt en is verder los van de ondergrond.
Een handje vol horloge onderdeeltjes geplakt in glossy accents.
Een stukje collage over film en foto. Picture start/8 is een stempel van de stempelwinkel, de smalle filmstrip een stempel van TH en de filmstrip stans van TH. De oude foto's komen uit een scrapvel van TH en een A4 Photobooth van Darkroomdoor.
De stans is met een grote boog opgeplakt en heeft nog meer foto's. Eraan een wirepin van TH met een vleugelbedeltje van Humiez beads.
De grote umbrella man stempel (wat ben ik daar blij mee) is gestempels op manilla cardstock, knal rood ingekleurd (barn door) en de randen met vintage photo. Bewust zo fel gekleurd, want hij mag opvallen uit de verte.
De speelkaart 13 red is een stempel van TH, gestempeld op craft cardstock in vuurrood. Daarna de tekst met archival zwart en de enkele rij bingo getallen (stempel TH) in pumice stone, zodat het eronder valt en vervaagd lijkt.
De kaart golvend opgeplakt, zo houd je beweging in je collaga (i.t.t. het plat opplakken van de losse onderdelen).
Onder de umbrella man een journal ticket van TH met zijn smalle getallen stempel, TH stempel admit one ticket en de dubbele tickets is een stempel van de stempelwinkel. Aan de zijkant een metalen tab van TH.
 Een close upje van de schattige wire pin.
De kleine bingokaart is een stempel van Bo Bunny. Schattig toch zo'n grote bloemen pracht, gecombineerd met papieren roosjes van Euroland. Nu niet het ijzeren steeltje helemaal weggeknipt, maar laten zitten en gewikkeld om een prikpen en een satéprikker. De bloemen (beige van zichzelf) gekleurd met vintage photo en barn door.
Een ereplaats aan mijn kast, om er steeds weer van te kunnen genieten.
Het hangt boven mijn ketting met maandlabels waar een kalender 2013 van gemaakt gaat worden.
De lijst geverfd met zilvergrijze acrylverf van de Xenos. Een nacht laten drogen. Wil je meer structuur? Gelijk drogen met de heattool, lekker bellen laten blazen, die doorprikken en/of wat uitsmeren, weer drogen etc. (zoals ik een keer de vleugelstansen van TH heb gedaan).
Je kiest 3 soorten scrappapier en snijdt deze op maat. Vervolgens heb ik op de achterkant een X gezet met een potlood zodat ik nog enigszins recht scheur. Het beginnetje in het midden gemaakt met een dikke prikpen. Vooral scheuren en juist niet netjes.
Alle randen en de bewust gemaakte vouwen gekleurd met vintage photo. Het deco papier dat je wilt zien leg je onder, je steekt de punten door de bovenste laag en dan de twee lagen samen wat rond vouwen.
De punten moeten een beetje vastgezet worden, maar niet strak plat. Zorg dat het wat rond/bol blijft staan. Ik heb nu zo'n 15 glue dots op elkaar geplakt en deze in het midden onder de flap om voldoende hoogte te behouden.
Ik ben geen fan van glue dots (ze plakken niet alles en laten soms na verloop van tijd los). Om de eens gekochte toch op te maken gebruik ik ze voor zulke karweitjes. Vast zit het, maar er blijft wat beweging inzitten. Nu is de basis klaar en kan je kiezen uit de vele mogelijkheden om je collages te maken.

Nietjes in het canvas
Jammer, die enorme hoeveelheid nietjes in de canvas van Xenos, er zijn ook soorten zonder nietjes (gelijmd) en/of canvas over de gehele houten rand.
Heb er verder niet zo opgelet, alhoewel ik mezelf er wel af en toe op betrapte om zoveel mogelijk nietjes "weg te plakken" met items en embellishments. Heb er streng op gelet dat niet te doen....:-) Het is nu eenmaal de achterkant en dat mag best gezien worden, TH gebruikt ook nietjes genoeg.
Hopelijk kan je hiermee zelf ook weer wat inspiratie opdoen.

2 opmerkingen:

  1. GEWELDIG ga ik vast eens proberen
    Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo wordt een canvas ineens toch een stuk interessanter of niet soms... Het is weer een kunstwerk geworden en je kunt hem dan ook hier http://pinterest.com/01TheWouwFactor/tim-holtz-stuff/ vinden op mijn pinterest

    BeantwoordenVerwijderen